Lakier samochodowy wymaga stałej i intensywnej pielęgnacji aby utrzymać doskonały stan wizualny. Czy jednak zawsze musi tak być? Każdy może utrzymać stan wizualny i techniczny swojego samochodu w nienagannej kondycji, w odpowiedni sposób zabezpieczając samochód, pielęgnując go i użytkując, jednocześnie unikając ciężkiej i mozolnej pracy nad jego wyglądem.
Samochody są, jak wiadomo, dobrami użytkowymi. Kiedy przemieszczamy się samochodem, naturalną koleją rzeczy jest ubrudzenie karoserii, podwozia, czy innych części pojazdu. Aby uniknąć zniszczenia lakieru samochodowego powinniśmy zwracać szczególną uwagę na regularne, dokładne i bezpieczne mycie samochodu. Wszystkie powyższe cechy nie muszą wiązać się z mozolną pracą i czyszczeniem samochodu za pomocą drogiej chemii. Wystarczy pamiętać o kilku prostych krokach. Pierwszym z nich jest regularne mycie, uzależnione oczywiście od potrzeb i otoczenia w jakim używany jest samochód. Myjąc pojazd należy pamiętać o bezpiecznym myciu, czyli o wstępnym usuwaniu zanieczyszczeń, zastosowaniu metody dwóch wiader, a także bezpiecznym osuszaniu samochodu za pomocą miękkich ręczników dostosowanych do tego celu. Ponadto po każdym myciu warto zastosować lekką konserwację za pomocą Quick Detailera, czyli substancji odżywiającej i zabezpieczającej lakier cienką warstwą hydrofobową już po jednym pryśnięciu. Zapobiegnie to ponownemu przywieraniu do lakieru zabrudzeń, co przedłuży jego żywotność.
Wosk samochodowy to jeden z najprostszych w użyciu preparatów chemicznych do zabezpieczania karoserii. Pozwala on nie tylko na uzyskanie doskonałych parametrów wizualnych jak połysk, pogłębienie barwy lakieru, czy przyciemnienie koloru, ale przede wszystkim zabezpiecza lakier przed degradacją i uszkodzeniami powstającymi w wyniku osadzania się twardej wody, zabrudzeń, soli czy działania promieni UV. Woski wyposażone są w różnorodne wypełniacze, składniki konserwujące, a także substancje wiążące, co przekłada się na ich doskonałe parametry ochronne. Ponadto warto zauważyć, że woski samochodowe są bardzo łatwe w aplikacji, a sam proces jest całkowicie bezpieczny dla lakieru. Regularne woskowanie i kontrola powłoki ochronnej pozwala na osiąganie doskonałych parametrów ochronnych i uodpornienie lakieru na powstawanie na jego powierzchni mikrozarysowań.
Powłoki ceramiczne to jedno z najtrwalszych rozwiązań w dziedzinie zabezpieczenia lakieru samochodowego. Dzięki odpowiednio skonstruowanej formule, powłoka ceramiczna wiąże się z lakierem, utwardza jego strukturę i pozwala na wyciagnięcie z niego najwyższego połysku i pogłębienia barwy. Ceramika osiąga podobne, lub lepsze efekty wizualne niż wosk, natomiast jej sekret tkwi w trwałości. Powłoki pozostają na lakierze przez długie lata, podczas gdy woski najczęściej zużywają się po kilku miesiącach. Powłoka oferuje lakierowi doskonałe zabezpieczenie przed różnorodnymi zagrożeniami, jak na przykład działanie promieni UV, powstawanie mikrozarysowań w drodze piaskowania lakieru za pomocą drobinek brudu i pyłów. Powłoki ceramiczne podbijają intensywnie hydrofobowość lakieru i pozwalają na osiąganie intensywnego zrzutu wody droga kropelkowania, lub taflowania, co zapewnia łatwość samooczyszczania lakieru. Ceramika pomimo swojej trwałości wymaga regularnej kontroli i serwisowania, polegającego na inspekcji powłoki i uzupełnieniu jej w najbardziej zniszczonych miejscach. Niemniej jednak powłoki pozostają jednymi z najbardziej efektywnych sposobów na zabezpieczenie lakieru.
Folia ochronna jest doskonałym rozwiązaniem dla każdego, kto oczekuje maksymalnego bezpieczeństwa lakieru i uodpornienia go na powstawanie na jego powierzchni rys, czy odprysków lakieru. Samochody zabezpieczone folią PPF odbijają drobne kamyczki uderzające w strukturę lakieru, zapewniając maksymalną odporność na jego degradację. Folia posiada również właściwości samoregeneracji, gdyż jej struktura reaguje rozprężeniem na wzrost temperatury. Tym samym posiada ona zdolność powrotu do swojego poprzedniego kształtu i usuwania powstałych na jego powierzchni zarysowań. Dzięki temu gwarantuje ona maksymalne wygładzenie powierzchni lakieru, co przekłada się na doskonały efekt wizualny karoserii. Folia jest więc najlepszym rozwiązaniem w dziedzinie zabezpieczenia lakieru, jednak przekłada się to na jej cenę. Trudność aplikacji i koszty materiału sprawiają, że koszt może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych za oklejenie całej karoserii samochodu. Z tego powodu folią zabezpiecza się najczęściej najbardziej narażone na uszkodzenia elementy takie jak zderzaki, maskę czy błotniki samochodów. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszystkie elementy podatne na uszkodzenie są uodpornione na działanie otoczenia pojazdu.
Jak widać metod działania na rzecz ograniczania uszkodzeń lakieru jest wiele. Należy pamiętać jednak że najlepszym zabezpieczeniem lakieru nadal pozostaje ostrożna eksploatacja samochodu, regularna pielęgnacja i czyszczenie bezpiecznymi metodami. Dzięki temu lakier zachowa doskonały wygląd i wszystkie właściwości ochronne.