• kontakt@powlokiceramiczne.edu.pl

Wilgoć w samochodzie - pozbądź się problemu raz na zawsze !

Wilgoć w samochodzie - pozbądź się problemu raz na zawsze !

Wsiadasz do samochodu i czujesz nieprzyjemny zapach stęchlizny, a szyby są intensywnie zaparowane? A może elektronika w Twoim samochodzie odmawia posłuszeństwa? Może to być efektem zawilgocenia wnętrza samochodu. W poniższym artykule dowiesz się, jakie zagrożenia może nieść za sobą zawilgocenie wnętrza samochodu, co może być jego przyczyną, a także w jaki sposób pozbyć się wilgoci z wnętrza samochodu.

Wilgoć wewnątrz samochodu to nierzadko temat bagatelizowany przez kierowców. Często możemy usłyszeć argumenty takie jak „to normalne”, „każdy samochód paruje”, „ten typ tak ma”. Nic bardziej mylnego. Samochody technicznie są dostosowane do odprowadzania wilgoci i wody z wnętrza pojazdu. W większości pojazdów widoczne są na przykład odpływy wody u dołu drzwi, wyloty odprowadzające powietrze, lub klapy zapewniające jego cyrkulację wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Jeśli więc w samochodzie pojawia się wilgoć, możemy przyjąć, że wadliwy jest któryś z wyżej wymienionych elementów. Warto również wspomnieć o systemie klimatyzacji i nawykach właściciela, które również mogą przyczyniać się do powstawania owego problemu.

Zatrzymywanie wilgoci wewnątrz pojazdu może prowadzić do różnorodnych negatywnych konsekwencji. Pierwszą z nich, najbardziej odczuwalną, jest nadmierne parowanie szyb. Woda unosząca się wewnątrz pojazdu skrapla się na szybach powodując ich parowanie. Może to być dla niektórych niedużym problemem, jednak znacząco pogorszona widoczność może doprowadzić do wypadku drogowego. Kolejnym skutkiem zawilgocenia samochodu od wewnątrz, jest większa podatność na uszkodzenia układów elektrycznych. Zawilżone przewody i płyty sterujące są podatne na powstawanie zwarć i przepięć, a także obniża się ich żywotność poprzez przyspieszony proces oksydacji materiałów przewodzących. Dotyczy to także blachy, która często od strony wewnętrznej jest zabezpieczona słabiej, niż w przypadku zewnętrznych elementów karoserii. Ponadto wilgoć w samochodzie może powodować powstawanie osadów pleśni, co może być niebezpieczne dla zdrowia użytkownika, a środowisko wilgotne może być idealnym siedliskiem bakterii i pierwotniaków zagrażających zdrowiu człowieka.

Mając na uwadze powyższe zagrożenia, należy podjąć wszelkie kroki w celu neutralizacji zagrożeń związanych z zawilżeniem samochodu. Powinniśmy rozpocząć cały proces od dokładnych oględzin samochodu. W przypadku osadzania wilgoci we wnętrzu pojazdu najważniejszymi punktami do sprawdzenia są odpływy wody z podłogi, progów i drzwi samochodu, klapy zapewniające cyrkulację powietrza w kabinie i bagażniku, oraz wszelkie uszczelki (drzwi, klap, szyb, etc.). Jeśli któryś z owych elementów jest nieszczelny, sparciały, lub zapchany, należy podjąć się wymiany, lub konserwacji i odnowienia. W przypadku klap i odpływów powinniśmy zapewnić im odpowiednią drożność. Jeśli chodzi o odpływy, warto przetkać je za pomocą długiego drutu, który dopasuje się do kształtu kanalika. Jeśli klapa cyrkulacji nie przepuszcza powietrza, powinniśmy oczyścić ją za pomocą odkurzacza, drucików, ewentualnie miotełki, lub pędzelka detailingowego. W przypadku uszczelek powinniśmy oczyścić je w miarę nieinwazyjną chemią, a następnie zakonserwować przeznaczonym do tego celu produktem. Guma, jak każdy inny materiał ulega wytarciu, parcieniu i z czasem może zacząć przepuszczać wodę do wnętrza pojazdu. Środek konserwujący ma zapobiec takiemu obrotowi spraw, a także odżywić materiał, dzięki czemu będzie on lepiej pełnił swoją rolę. Ponadto warto przeglądnąć wszystkie wloty powietrza do układu wentylacji w samochodzie. W większości pojazdów znajdują się one tuż przy szybie czołowej, pomiędzy szybą a maską pojazdu. Zapchanie tych wlotów, lub odkładanie się w nich wody i wilgoci może spowodować wszystkie z wyżej wymienionych wad, głównie przez bliskość silnika, a więc elektroniki, a także bezpośredni kontakt z kabiną. Warto więc zadbać o ich czystość i drożność.

Kolejnym elementem samochodu wartym sprawdzenia i przede wszystkim używania, jest jego układ klimatyzacji. W dobie systemów klimatronic i wielu innych udogodnień nie musimy przejmować się dostrajaniem systemu do naszych potrzeb, jednak warto pamiętać aby używać go do właściwego osuszania wnętrza. Aby to było możliwe, powinniśmy zadbać o odpowiednią drożność przewodów klimatyzacji, oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu preparatu osuszającego w układzie klimatyzacji, a także odgrzybienie całego układu. Układ klimatyzacji możemy oczyścić we własnym zakresie, istnieje wiele środków służących do przeprowadzenia takiej operacji. W Internecie można natknąć się na wiele poradników i tutoriali klarownie objaśniających cały proces oczyszczania, więc nie będzie on stanowił problemu nawet dla amatora.

W kontekście uchronienia się przed wpuszczeniem wilgoci do wnętrza pojazdu, powinniśmy też wprowadzić kilka zmian we własnym zachowaniu. W zimie powinniśmy pamiętać o oczyszczeniu butów ze śniegu i lodu, a także wymienieniu dywaników z materiałowych na gumowe przy wystąpieniu pierwszych opadów. Gumowy dywanik nie będzie wchłaniał wody i pozwoli na szybsze jej odparowanie, a także zmniejszy ryzyko odkładania pleśni w materiale. Ponadto możemy zacząć stosować kostki osuszające do wnętrza samochodu. Ich używanie jest zaskakująco proste, wystarczy umieścić kostkę we wnętrzu samochodu,  a gdy nasiąknie ona wilgocią, należy umieścić ją w mikrofalówce, gdzie pozbędzie się całej zawartości wody. Te proste czynności pozwalają na uniknięcie wielu przykrych konsekwencji odkładania wilgoci.

Powyższe porady odnoszą się głównie do doraźnego zażegnania problemu wilgoci w samochodzie. Niemniej jednak regularne serwisowanie, kontrolowanie stanu pojazdu, zarówno wnętrza jak i jego zewnętrznych elementów, to najlepszy sposób na pozbycie się problemu, jakim jest zaleganie wody we wnętrzu pojazdu.

 

Udostępnij:

Polecamy

Zobacz