Nowe badania ujawniły, że mniej niż jedna czwarta nowych samochodów ma zamontowany ręczny hamulec ręczny.
CarGurus, wiodący portal zakupów motoryzacyjnych, odkrył, że zaledwie 24% nowych samochodów sprzedawanych obecnie w Wielkiej Brytanii jest wyposażonych w ręczny hamulec ręczny, co oznacza jeszcze większy spadek w porównaniu z 30% odnotowanymi w zeszłym roku.
Niektóre popularne modele, w tym BMW serii 1 i serii 3, Peugeot 208 i Nissan Juke porzuciły klasyczne hamulce ręczne w ciągu ostatniego roku.
Tylko jeden producent, Dacia, posiada ręczny hamulec we wszystkich modelach w swojej ofercie, a większość producentów samochodów oferuje go tylko w samochodach sportowych lub tańszych superminis, takich jak Mazda MX-5, BMW M2 i Seat Ibiza.
Garstka producentów wycofała się z tej części całkowicie i zastąpiła ją elektronicznym hamulcem postojowym, podczas gdy niektórzy używają hamulca postojowego uruchamianego nogą.
Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Porsche i Volvo nie mają już w sprzedaży żadnych modeli wyposażonych w tradycyjny ręczny hamulec postojowy.
Choć tradycjonaliści twierdzą, że elektroniczny hamulec postojowy pozbawia klasyczny hamulec ręczny wrażenia dotykowego, mechanicznej prostoty i interaktywności, to jednak przez wielu jest on nadal uważany za luksusowe udogodnienie i element bezpieczeństwa, ponieważ wymaga mniejszego wysiłku fizycznego, dzięki czemu samochód trzyma się pewniej bez konieczności dokonywania jakichkolwiek regulacji.
Większość elektronicznych hamulców ręcznych wyłącza się automatycznie po odjechaniu samochodem, a ponadto często oferują one funkcję automatycznego wspomagania ruszania pod górę jako dodatkową korzyść dla bezpieczeństwa. Z punktu widzenia wzornictwa, taki przełącznik pomaga również zmniejszyć zagracenie kabiny, zajmując mniej miejsca niż gruba dźwignia.