• kontakt@powlokiceramiczne.edu.pl

Przepełniony płyn przekładniowy (co robić?)

Przepełniony płyn przekładniowy (co robić?)

Jeśli chcesz, aby skrzynia biegów działała płynnie i służyła jak najdłużej, musi być napełniona odpowiednim płynem.

O ile niewystarczająca ilość płynu przekładniowego może prowadzić do całej listy problemów, o tyle przepełniona skrzynia biegów może być przyczyną wielu kłopotów.

Omawiamy konsekwencje wlania do samochodu zbyt dużej ilości płynu przekładniowego. Przyjrzymy się także objawom, jakie to powoduje, i pokażemy, jak rozwiązać ten problem.

Co się stanie, jeśli przepełnisz skrzynię biegów?

Przepełnienie skrzyni biegów może mieć negatywny wpływ na jej działanie. Jeśli jednak przepełnisz ją za pomocą kwarcu 1/2″ lub 1/4″, nie ma potrzeby podejmowania działań. Jeśli przepełnisz skrzynię biegów o 1 kwartę lub więcej, powinieneś rozważyć jej opróżnienie.

Jeśli jednak jeździsz nowszym samochodem z przekładnią DSG lub CVT, jazda ze zbyt dużą ilością płynu przekładniowego może być złym pomysłem. Spuszczenie płynu jest często dość łatwe i zdecydowanie warto to zrobić, jeśli masz drogi samochód.

Oto kilka innych konsekwencji przepełnienia płynu transmisyjnego bardziej szczegółowo:

Spis treści pokaż Konsekwencje przepełnienia skrzyni biegów 1. Przegrzanie 2. Wzrost ciśnienia 3. Nadmierne zużycie przekładni 4. Uszkodzenie skrzyni biegów Przepełniona skrzynia biegów Objawy 1. Wyższy poziom płynu na bagnecie 2. Problemy z przełączaniem biegów 3. Wyciek płynu 4. Dziwne odgłosy 5. Przegrzanie Usuwanie przepełnionej skrzyni biegów 1. Zaparkuj samochód 2. Sprawdź poziom płynu 3. Spuść nadmiar płynu 4. Ponownie sprawdź poziom płynu

Konsekwencje przepełnienia skrzyni biegów

W przypadku przepełnienia oleju przekładniowego może wystąpić kilka problemów, a oto 4 najczęstsze z nich.

1. Przegrzanie

Płyn przekładniowy jest odpowiedzialny za utrzymywanie chłodnej temperatury w skrzyni biegów. Zużywając go zbyt dużo, można doprowadzić do przegrzania, co na początku brzmi trochę dziwnie.

Jednak w przypadku przepełnienia skrzyni biegów może dojść do wycieku nagromadzonego płynu. Jeśli wycieknie on ze skrzyni biegów, uszkodzone zostaną uszczelki, co zmniejszy smarowanie skrzyni biegów i spowoduje przegrzanie.

2. Wzrost ciśnienia

Jak już wspomnieliśmy, wlewanie do skrzyni biegów większej ilości płynu niż potrzeba powoduje wzrost ciśnienia w jej wnętrzu. Ciśnienie to nie tylko powoduje wyciek płynu i przegrzanie, ale może również spowodować zanieczyszczenie powietrza.

Do zanieczyszczenia powietrza dochodzi, ponieważ obracające się wewnątrz koła zębate rozbryzgują płyn, co powoduje reakcję chemiczną, w wyniku której powstają pęcherzyki powietrza i piana. Taka sytuacja zmniejsza zdolność płynu do smarowania części wewnętrznych, powodując dwa następne problemy, które omówimy.

3. Nadmierne zużycie skrzyni biegów

Ruchome części skrzyni biegów wymagają odpowiedniej ilości smaru do prawidłowej pracy. Przepełnienie skrzyni biegów powoduje, że poziom smarowania nie jest taki sam, co prowadzi do znacznie szybszego zużycia.

W miarę jak przekładnia będzie narażona na działanie wysokiego ciśnienia, zaczną pojawiać się problemy ze zmianą biegów i funkcjonalnością. Może to nawet prowadzić do kolejnego problemu - całkowitej awarii.

4. Uszkodzenie skrzyni biegów

Jest mało prawdopodobne, że skrzynia biegów ulegnie awarii w ciągu jednej nocy z powodu zbyt dużej ilości płynu. Jednak pozostawienie tego problemu bez rozwiązania to tylko proszenie się o kłopoty.

Z czasem awaria nastąpi z powodu kombinacji różnych czynników. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z nieszczelnymi uszczelkami, niesmarowanymi częściami metalowymi, czy też ze wzrostem ciśnienia, wszystkie te czynniki w końcu odbijają się na skrzyni biegów, aż w końcu przestaje ona działać.

Objawy przepełnienia skrzyni biegów

1. Wyższy poziom płynu na bagnecie

Jeśli uważasz, że w skrzyni biegów jest za dużo płynu, problem można łatwo zauważyć, patrząc na bagnet. Można wyjąć bagnet i sprawdzić poziom płynu, ale nie zawsze jest to wiarygodny wskaźnik.

Gdy pojazd jest uruchomiony i rozgrzany, płyn przekładniowy staje się rzadszy. Jeśli pojazd siedział, jego konsystencja będzie znacznie gęstsza. Jeśli chcesz sprawdzić poziom płynu przekładniowego za pomocą bagnetu, najlepiej najpierw rozgrzej silnik.

2. Kłopoty ze zmianą biegów

Jeśli zmiana biegów wydaje się problemem, w układzie może być zbyt dużo płynu. Gdy ciśnienie wzrasta, może tworzyć się piana i powietrze, co wpływa na smarowanie części wewnętrznych.

Taka mieszanina powoduje inne problemy, takie jak trudności ze zmianą biegów bez odpowiedniej ilości smaru. Można również zauważyć twardą zmianę biegów i poślizg między biegami.

3. Wyciek płynu hamulcowego

Czasami pierwszym sygnałem, że mamy do czynienia z problemem, jest pojawienie się kałuży płynu przekładniowego pod samochodem. Zazwyczaj płyn przekładniowy ma kolor czerwony, więc nietrudno go zauważyć.

Do wycieku dochodzi zwykle z powodu uszkodzenia uszczelki na skutek nadmiernego ciśnienia i nagromadzenia płynu. Płyn szuka sposobu na wydostanie się z układu, co powoduje przeciek.

4. Dziwne odgłosy

W większości przypadków skrzynia biegów nie powinna wydawać żadnych dziwnych dźwięków. Jeśli jednak zaczniesz słyszeć brzęczenie, zgrzytanie lub piszczenie, może to być znak, że coś jest nie tak.

Ponieważ skrzynia biegów znajduje się blisko silnika, może być trudno określić, skąd dochodzi hałas. Można go jednak zauważyć w połączeniu z innymi objawami. Zazwyczaj wycie lub brzęczenie występuje, gdy poziom płynu jest niski, natomiast zgrzytanie wskazuje, że koła zębate ocierają się o siebie z powodu niewystarczającego smarowania.

5. Przegrzanie

Gdy w skrzyni biegów nie ma odpowiedniej ilości płynu, musi ona pracować ciężej. Ta nieefektywność obciąża również silnik.

W zależności od tego, jak zła jest sytuacja, skrzynia biegów może się przegrzewać, powodując przegrzanie silnika. Należy zwracać uwagę na wskaźnik temperatury, aby wcześnie zorientować się, że coś jest nie tak.

Usuwanie przepełnionej skrzyni biegów

1. Zaparkuj samochód

Jeśli wydaje Ci się, że przepełniłeś skrzynię biegów, szybkie działanie pomoże Ci uniknąć problemów. Zacznij od zaparkowania samochodu na równej powierzchni, aby uzyskać dokładny odczyt poziomu płynu.

Włącz silnik samochodu i pozwól mu się trochę rozgrzać. Silnik powinien mieć temperaturę jak najbardziej zbliżoną do normalnej temperatury pracy. Otwórz maskę silnika.

2. Sprawdź poziom płynu

Wyjmij bagnet z otworu w skrzyni biegów. Wytrzyj go szmatą i włóż z powrotem do skrzyni biegów.

Ponownie wyjmij bagnet i sprawdź, gdzie znajduje się płyn. Na bagnecie powinny znajdować się wskaźniki umożliwiające szybką ocenę.

Jeśli nie jesteś całkowicie pewien, jak to zrobić, możesz sprawdzić instrukcję naprawy lub instrukcję serwisową, aby uzyskać dokładne instrukcje.

3. Spuszczanie nadmiaru płynu

Jeśli płynu przekładniowego jest za dużo, należy go usunąć. Zmniejszenie poziomu płynu nie zawsze jest prostym rozwiązaniem.

Można wybrać spuszczanie płynu za pomocą rurki, ale może to być skomplikowane, jeśli nie wie się, co się robi. W przeciwnym razie trzeba będzie spuścić płyn z portu spustowego w skrzyni biegów. Upewnij się, że zebrałeś płyn do miski do wymiany i prawidłowo go zutylizowałeś.

4. Ponowne sprawdzenie poziomu płynu

Na koniec należy ponownie sprawdzić układ, aby upewnić się, że jego poziom jest prawidłowy. Powtórzysz drugi krok, aby sprawdzić, czy Twoja praca zakończyła się sukcesem.

Oczywiście najlepszym sposobem na uniknięcie konieczności wykonywania powyższych czynności jest zachowanie ostrożności przy napełnianiu płynu przekładniowego. Wlewając odpowiednią ilość, zapewniasz, że skrzynia biegów działa tak, jak powinna.

Udostępnij:

Polecamy

Zobacz