Znane jest powiedzenie, że cukier wsypany do zbiornika z gazem może zniszczyć silnik. Dla kogoś, kto szuka zemsty, może to być atrakcyjne działanie, ale jaki jest jego rzeczywisty efekt? Co się stanie, jeśli wsypiesz cukier do baku z gazem? Czy zrujnuje silnik, czy tylko spowoduje problemy z wydajnością?
Sprawdzamy, co tak naprawdę dzieje się, gdy gaz miesza się z cukrem. W naszym artykule przedstawiamy konsekwencje i pokazujemy, jak pozbyć się cukru z układu.
Spis treści show Co się stanie, gdy wlejesz cukier do baku? Objawy obecności cukru w zbiorniku gazu 1. Skoki mocy 2. Zgaśnięcie silnika 3. Słabe osiągi 4. Samochód nie chce zapalić 5. Zła pompa paliwa Jak usunąć cukier w zbiorniku gazu?Cukier nie rozpuszcza się w gazie tak samo, jak w wodzie. Z tego powodu cukier wrzucony do zbiornika z gazem pozostanie skrystalizowany i opadnie na dno zbiornika. Choć prawdopodobnie nie uszkodzi on silnika, może zatkać filtr paliwa i doprowadzić do problemów z wydajnością.
Cukier tonie tak samo, jak piasek w zbiorniku paliwa. Nadal trzeba będzie usuwać cukier z paliwa, ale nie powinno być konieczne wymienianie silnika.
Z drugiej strony, do paliwa mogą być dodawane substancje, które spowodują trwałe uszkodzenie silnika. Jednym z takich przykładów jest woda. Jeśli woda zostanie zmieszana z benzyną, skutki mogą być nie do naprawienia.
Cukier ze zbiornika gazu może przedostać się do przewodów wlotowych paliwa. Gdy dojdzie do niedrożności, paliwo nie może prawidłowo przepłynąć do silnika.
Ponieważ poziom paliwa jest wstrzymany, przy przyspieszaniu mogą występować skoki mocy. W miarę zatykania się przewodów sytuacja będzie się pogarszać.
Jeśli przewody zostaną całkowicie zatkane, silnik może być pozbawiony mocy. W takiej sytuacji może dojść do zgaśnięcia silnika.
Mogą również wystąpić problemy z pracą na biegu jałowym przed zgaśnięciem silnika. W niektórych przypadkach może być możliwe ponowne uruchomienie silnika.
Kryształki cukru mogą prowadzić przynajmniej do problemów z wydajnością. Nawet niewielka ilość cukru w przewodach paliwowych może powodować efekt karmelizacji w miarę ich podgrzewania.
Jeśli cukier dostanie się do tłoków, zaworów lub cylindrów, silnik może przestać działać tak, jak kiedyś. Problemy mogą stać się bardziej zauważalne podczas przyspieszania, gdy cukier przemieszcza się w przewodach.
Samochód może nie zapalić, ale nie z powodu trwałego uszkodzenia silnika. Jeśli cukier uniemożliwia uruchomienie silnika, dzieje się tak tylko dlatego, że doszło do zablokowania układu paliwowego.
Masywny zator uniemożliwi silnikowi uzyskanie potrzebnego paliwa. Jeśli nadal będziesz próbować uruchomić samochód, możesz uszkodzić akumulator lub rozrusznik, dlatego nie warto rozkręcać silnika.
ZWIĄZANE: Samochód nie chce zapalić? (10 powodów i jak to naprawić)
Cukier może skarmelizować się na elementach pompy paliwa, ale tylko wtedy, gdy filtr znajduje się poza pompą. Jeżeli cukier nagromadzi się w wystarczającym stopniu, może to spowodować całkowitą awarię pompy.
Gdy pompa zacznie szwankować, można zacząć słyszeć dziwne odgłosy. Mogą one przypominać pisk, wycie lub warkot, ponieważ cukier blokuje jej prawidłową pracę.
Jeśli chcesz, aby pojazd działał normalnie, musisz usunąć cały cukier ze zbiornika. Nie da się tego naprawić na skróty. Musisz zdjąć zbiornik paliwa z pojazdu, co wymaga uprzedniego odłączenia go od wszystkich przewodów paliwowych i pompy.
Przed zdjęciem zbiornika należy spróbować zmniejszyć ilość znajdującego się w nim gazu. Mniejsza ilość paliwa sprawi, że praca z nim będzie lżejsza i mniejszy będzie bałagan.
Po wymontowaniu zbiornika paliwa należy ustawić go na równym podłożu. Za pomocą syfonu usuniesz resztki paliwa. Za pomocą węża pod ciśnieniem można wyczyścić wnętrze zbiornika paliwa. Po wypłukaniu zbiornika należy usunąć całą wodę.
Następnie użyj odkurzacza Shop-Vac, aby pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń, cukru i rdzy, które pozostały w zbiorniku. Wytrzyj wnętrze zbiornika czystą szmatą, aby upewnić się, że nic nie pozostało. Pozostaw zbiornik do wyschnięcia na co najmniej godzinę. Jeśli pozostała jakaś wilgoć, to w tym czasie odparuje. Pamiętaj, że woda jest szkodliwa dla silnika.
Po oczyszczeniu zbiornika paliwa można go ponownie zamontować w pojeździe. Podłącz ponownie wszystkie węże i przewody. Należy także wymienić filtr paliwa, jeśli samochód był eksploatowany z zanieczyszczonym paliwem w środku. Zatankuj paliwo i ruszaj w drogę bez żadnych problemów.